ЗАЯВА про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки Стратегії розвитку Шабівської сільської територіальної громади на 2025-2027 роки та Плану реалізації Стратегії
ЗАЯВА
про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки
Стратегії розвитку Шабівської сільської територіальної громади на 2025-2027 роки та Плану реалізації Стратегії
1. Замовник – Шабівська сільська рада Білгород-Дністровського району Одеської області.
2. Вид та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування
Стратегія відновлення та розвитку Шабівської територіальної громади до 2027 року (далі – Стратегія) – документ стратегічного планування, що визначає стратегічні, оперативні цілі та завдання для сталого розвитку територіальної громади.
План заходів з реалізації Стратегії (далі – План заходів) – документ, що визначає на середньостроковий період (3 роки) заходи, проекти, місцеві програми розвитку, відповідно до завдань, визначених у Стратегії.
Документи розроблялись відповідно до розпорядження Шабівського сільського голови від 5 лютого 2024 року № 23/ОС-2024.
При розробці Стратегії і Плану заходів враховані вимоги Закону України "Про засади державної регіональної політики", наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 21.12.2022 № 265.
Стратегія та План заходів узгоджуються із Стратегією розвитку Одеської області, затвердженої рішенням Одеської обласної ради від 03 березня 2020 року № 1228-VII.
При розробці враховано актуальну містобудівну документацію: генеральні плани сіл Шабо, Біленьке, Прибережне та Салгани.
3. Те, якою мірою документ державного планування визначає умови для реалізації видів діяльності або об’єктів, щодо яких законодавством передбачено здійснення процедури оцінки впливу на довкілля (у тому числі щодо визначення місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення ресурсів)
Стратегія визначає концептуальні стратегічні, оперативні цілі і завдання розвитку територіальної громади; не містить конкретних проєктів здійснення господарської діяльності, та не визначає місцезнаходження, розміру, потужності або розміщення об'єктів.
Проєкт Плану визначає на середньостроковий період (3 роки) заходи, проекти, необхідні для реалізації передбачених завдань та досягнення цілей.
Проєкти цих документів включає низку ідей проєктів для реалізації стратегічних цілей, серед яких можуть бути такі, що відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підлягатимуть оцінці впливу на довкілля. Для таких проєктів окремо має бути здійснена процедура оцінка впливу на довкілля.
4. Ймовірні наслідки:
а) для довкілля , у тому числі для здоров’я населення.
В ході здійснення СЕО будуть оцінені будь-які ймовірні наслідки реалізації документів державного планування, в т.ч. наслідки для таких компонентів довкілля:
- флора, фауна, біорізноманіття, природні території та об'єкти,
- ландшафти, земельні ресурси,
- надра,
- клімат,
- повітря,
- водні ресурси,
- здоров'я населення,
- об'єкти культурної спадщини.
Також при здійсненні СЕО будуть оцінюватись ймовірні наслідки реалізації Стратегії та Плану заходів на здоров’я населення;
б) для територій з природоохоронним статусом: буде оцінений вплив від реалізації документів на території та об'єкти природно-заповідного фонду, території, зарезервовані з метою наступного їх заповідання, об'єкти та території екомережі, Смарагдової мережі, водно-болотні угіддя міжнародного значення, біосферні резервати програми ЮНЕСКО "Людина і біосфера", об'єкти всесвітньої спадщини ЮНЕСКО;
в) транскордонні наслідки для довкілля, у тому числі для здоров’я населення. Стратегія та План заходів не визначають місце розташування та характеристику діяльності (об'єктів) – транскордонний вплив вважається відсутнім.
Основними екологічними проблемами громади є забруднення водних об’єктів, атмосферного повітря; збереження ґрунтів, біологічного та ландшафтного різноманіття, об'єктів з природоохоронним статусом; запобігання кліматичним змінам.
Стратегія передбачає комплексні рішення для розвитку територіальної громади – в процесі її реалізації можливий вплив на всі складові довкілля: атмосферне повітря (ймовірне збільшення обсягів викидів забруднюючих речовин від промисловості, сільського господарства, транспорту), водні об’єкти (можливе збільшення обсягів водокористування сільським господарством, туристичними закладами, підприємствами), земельні ресурси (забудова, розширення площі для ведення сільського господарства), біологічне різноманіття та природоохоронні території (погіршення середовища існування рослин і тварин внаслідок розвитку господарської діяльності), а також на здоров’я населення.
Стратегією передбачені цілі, які спрямовані на покращення екологічної ситуації, та завдання, реалізація яких забезпечить пом’якшення прогнозованих негативних впливів.
5. Виправдані альтернативи, які необхідно розглянути, у тому числі якщо документ державного планування не буде затверджено
Будуть розглянуті альтернативи:
1. «Нульова альтернатива» - Стратегія та План не будуть затверджені. У цьому випадку вплив зовнішніх та внутрішніх факторів на стан території громади залишиться незмінним; збережуться усі існуючі тенденції.
2. Песимістичний сценарій розвитку громади – формується на основі припущень, що протягом тривалого часу вплив зовнішніх і внутрішніх факторів на стан територіальної громади залишиться відносно незмінним або може погіршувати стан громади.
3. Стримано-оптимістичний сценарій розвитку громади – формується на основі припущень, що будуть сформовані сприятливіші зовнішні (глобальні та національні) та внутрішні (ті, які територіальна громада здатна створити самостійно) фактори впливу: громада активно використовує власні сильні сторони та можливості в умовах суспільно-економічного розвитку країни.
6. Дослідження, які необхідно провести, методи і критерії, що використовуватимуться під час стратегічної екологічної оцінки
Обсяг досліджень передбачається відповідно до ст.11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку»:
- аналіз проєктів Стратегії та Плану заходів з точки зору екологічного аспекту;
- оцінка поточного стану довкілля, визначення проблем та ризиків, аналіз можливих тенденцій змін стану;
- оцінка величини і значимості впливів реалізації Стратегії та Плану заходів на складові довкілля та здоров’я населення;
- визначення інтегрованого впливу та оцінка кумулятивних ефектів;
- обґрунтування обраних варіантів рішень та планування заходів з попередження, пом'якшення можливих негативних впливів від реалізації документів;
- планування заходів моніторингу впливу впровадження Стратегії та Плану заходів на довкілля та здоров'я населення.
Будуть використовуватись такі аналітичні методи: аналіз контексту планування; аналіз поточного стану довкілля і тенденцій його змін; порівняльний аналіз; аналіз тенденцій; цільовий аналіз та інші.
Для розробки СЕО передбачається використовувати наступну інформацію: доповіді про стан довкілля, статистичну інформацію, дані моніторингу стану довкілля, дані, надані уповноваженими органами державної влади для розроблення проєктів документів, публікації і оцінки незалежних експертів про стан навколишнього природного середовища, інша доступна інформація.
7. Заходи, які передбачається розглянути для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування
Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки передбачається розглядати заходи із запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків на довкілля, визначені законодавством та нормативно-правовими актами.
Так, Закон України «Про охорону навколишнього природного середовища», визначає загальні вимоги в галузі охорони навколишнього середовища при розміщенні, проектуванні, будівництві, введенні в експлуатацію, експлуатації, консервації, споруд та інших об’єктів. Законом встановлено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов’язкових екологічних вимог:
а) раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;
б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;
в) здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;
г) застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров’я населення;
д) збереження територій та об’єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;
е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб;
є) здійснення заходів щодо збереження і невиснажливого використання біологічного різноманіття під час провадження діяльності, пов’язаної з поводженням з генетично модифікованими організмами.
Заходи, спрямовані на запобігання, зменшення та пом'якшення негативних наслідків для здоров'я населення визначатимуться відповідно до вимог Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення».
8. Пропозиції щодо структури та змісту звіту про стратегічну екологічну оцінку
Розділ «Охорона навколишнього природного середовища» у містобудівній документації повинен відповідати вимогам ст. 11 Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку».
Пропонується така структура Звіту із СЕО:
1) зміст та основні цілі документа державного планування, його зв’язок з іншими документами державного планування;
2) характеристику поточного стану довкілля, у тому числі здоров’я населення, та прогнозні зміни цього стану, якщо документ державного планування не буде затверджено (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
3) характеристику стану довкілля, умов життєдіяльності населення та стану його здоров’я на територіях, які ймовірно зазнають впливу (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
4) екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення, які стосуються документа державного планування, зокрема щодо територій з природоохоронним статусом (за адміністративними даними, статистичною інформацією та результатами досліджень);
5) зобов’язання у сфері охорони довкілля, у тому числі пов’язані із запобіганням негативному впливу на здоров’я населення, встановлені на міжнародному, державному та інших рівнях, що стосуються документа державного планування, а також шляхи врахування таких зобов’язань під час підготовки документа державного планування;
6) опис наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, у тому числі вторинних, кумулятивних, синергічних, коротко-, середньо- та довгострокових (1, 3-5 та 10-15 років відповідно, а за необхідності - 50-100 років), постійних і тимчасових, позитивних і негативних наслідків;
7) заходи, що передбачається вжити для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків виконання документа державного планування;
8) обґрунтування вибору виправданих альтернатив, що розглядалися, опис способу, в який здійснювалася стратегічна екологічна оцінка, у тому числі будь-які ускладнення (недостатність інформації та технічних засобів під час здійснення такої оцінки);
9) заходи, передбачені для здійснення моніторингу наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення;
10) опис ймовірних транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення (за наявності);
11) резюме нетехнічного характеру інформації, передбаченої пунктами 1-10 цієї частини, розраховане на широку аудиторію.
9. Орган, до якого подаються зауваження і пропозиції, та строки їх подання
Протягом 10 діб з дня оприлюднення повідомлення у Єдиному реєстрі стратегічної екологічної оцінки та на офіційному веб-сайті Шабівської сільської територіальної громади (https://shabivska-gromada.gov.ua/) у розділі «Новини/ Оголошення» громадськість має право надати зауваження та пропозиції до заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки Стратегії розвитку Шабівської сільської територіальної громади на 2025-2027 роки та Плану реалізації Стратегії та Плану заходів з реалізації Стратегії.
Зауваження та пропозиції подаються до 24 листопада 2024 року включно до Шабівської сільської ради:
адреса – 67774, вул. Центральна, 63, с.Шабо, Білгород-Дністровський район, Одеська область, 67774.
ел.пошта - shabo.rada@gmail.com
телефон - +380968193782
Контактна особа – Карпова Галина Василівна
Пропозиції та зауваження, подані після встановленого терміну, не розглядаються.